Wednesday, December 26, 2012

Initial Public Offering (IPO) 2013

Tahun 2012 bakal melabuhkan tirainya beberapa hari sahaja lagi. Di dalam tahun ini sahaja lebih kurang 18 saham baru telahpun didaftarkan samada di Main market ataupun Ace Market. Kebanyakan saham ini juga mencatatkan pulangan positif pada hari pertama didagangkan.



Daripada 18 saham disenaraikan, cuma 4 saham sahaja yang kurang memberangsangkan. Dan Pasukhas Group Berhad menjadi juara bagi kenaikan tertinggi pada hari pertama didagangkan.

Untuk tahun 2013, antara IPO yang akan disenaraikan adalah seperti:-

1. AirAsia X
2. Tune Air
3. KLCC Reits
4. Petronas L&G
5. Malakoff
6. Westport

Nantikan entry berikutnya, saya akan kupas serba sedikit untuk saham-saham yang bakal diterbitkan pada tahun 2013. Dan kepada mereka yang masih tidak faham berkenaan pelaburan IPO ini bolehlah hubungi saya untuk keterangan lanjut. 

Untuk mengetahui cara melanggan saham IPO melalui MITI boleh klik disini.

8 comments:

  1. Replies
    1. In Sha Allah bro. Thanks sebab jadi sumber inspirasi kpd saya untuk wujudkan blog ni. walaupon xsehebat blog bro. tp dapat serba sedikit memberi ilmu kepada pelabur kita.

      Delete
  2. bro sorry, soalan i agak dummy.... mcm malakoff 0.20 seunit... so berapa minimum yg dibenarkan beli.... n slalu org sebut lot.. lot.. 1 lot tu sebenarnya berapa unit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya 0.20 tu bukan harga share, itu adalah par value share tu. Harga utk malakoff masih belum tahu. Untuk miti minimum 1000 unit atau 10lot. Utk panggilan lot, dulu 1 lot = 1000 unit, sekarang dah revise 1 lot = 100 unit. Tq

      Delete
  3. thanks shahril. info sgt bermakna. saya dah tgk borang2 di MITI website... dalam checklist ada dinyatakan, item no. 3. Kemampuan kewangan... Salinan penyata bank 3 bulan terkini trx beserta baki.. n salinan penyata ASB 3 muka surat last trx... nak kena sahkan n cop bagai... kalau kita pegi TH & ASB utk urusan ni... leh dapat mudah ke signature & cop ni? mcm renyah ckit nak ke kaunter buat bende2 ni.. afraid depa x layan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama. Boleh, en bawa borang miti tu tunjuk dekat diorang. selalunya senang ja. Siap2 kan print dulu muka depan dan 3 muka surat terakhir. so nanti diorg cuma tinggal sign dan cop sahaja.

      Delete
    2. tqvm en shahrillll!
      Ya Allah banyak kan rezeki shahril kerana dia telah sedekahkan ilmu nyer kepada ku... amin..! pls help to provide ur email, if ur dun mind.. :)

      Delete
    3. email sy shah_ril.ramli@yahoo.com / mohdshahrilramli@gmail.com

      Delete