Tuesday, July 10, 2012

Permohonan IPO Melalui Perbankan Internet

Kini untuk memohon saham IPO lebih mudah kerana pelabur boleh memohon saham menggunakan kemudahan perbankan internet seperti Maybank2u, CIMBclick dan RHB Online. Permohonan secara atas talian ini juga lebih efektif kerana pelabur tidak perlu lagi datang ke cawangan-cawangan investment bank untuk mendapatkan borang putih (white form).

Dibawah ini adalah cara-cara untuk memohon melalui Maybank2u:-

Langkah Pertama:

Daftar masuk ke akaun online anda dan pilih bahagian Investment (eShare), Saham-saham yang ditawarkan akan disenaraikan di laman ini. Pilih saham yang ingin dipohon dan tekan butang Apply.


Langkah Kedua: Baca dan terima deklarasi dengan menekan butang bersetuju dengan terma dan syarat yang dinyatakan.


Langkah Ketiga: Isikan ruang bangsa, unit yang ingin dipohon dan nombor cds anda. Untuk nombor cds, jika anda masih belum mendaftar sebagai "Favourite CDS Account" anda bolehlah mengisi nombor di ruangan "Open CDS Account".


Langkah Keempat: Seterusnya anda dikehendaki untuk memastikan kesemua butiran permohonan betul, pastikan tiada kesalahan dilakukan sebelum menekan butang "Confirm".


Langkah Terakhir: Cetak permohonan anda untuk tujuan rekod dan simpanan anda.



PERINGATAN: Anda hanya dibenarkan untuk memohon sekali sahaja bagi setap nombor CDS yang didaftarkan. Permohonan berulang akan membuatkan ianya terbatal secara automatik.

2 comments:

  1. Maaf bertanya.. NO CDS tu nombor apa ye... ni akaun bank ke apa...

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. akaun bank...buka di cawangan

      Delete