Friday, May 11, 2012

Apa Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Melabur Di Bursa Saham

Ramai orang ingin melabur, tetapi kurang pendedahan dan pengalaman untuk menguruskan asset mereka. Disebabkan takut asset berkurangan maka mereka melupakan terus hasrat ini. Sebenarnya teknik pelaburan yang betul boleh meningkatkan harta anda berlipat kali ganda. Jom kita kongsi tips-tips pelaburan ekuiti di Bursa Malaysia.

Tetapkan Tahap Risiko Anda


Kenali tahap risiko anda, sama ada anda Risk Taker, Risk Tolerance ataupun Risk Averse

  • Jika anda seorang yang sukakan risiko (risk taker) anda boleh melabur di bawah penny stock (saham kecil), penny stock mempunyai volatiliti yang tinggi kerana kebanyakan pelabur memilih saham ini disebabkan harga yang rendah dan mempunyai volume traded yang tinggi. 
  • Bagi pelabur yang sanggup menerima risiko yang kecil (risk tolerance), mereka lebih gemar menunggu berita atau report yang bagus dan meneliti pros & cons sebelum melabur didalam sesuatu saham. Kebiasaannya pelabur memilih growth stock sebagai platform mereka.
  • Last skali, pelabur yang takutkan risiko (risk averse). Kebanyakan mereka ini baru bermula untuk melabur. So, untuk golongan ini disyorkan memilih stock yang stabil seperti dividen stock. Kebanyakan dividen stock telah lama beroperasi dan sangat kukuh dalam bidang masing-masing.


Pemilihan Stockbroking Firm/ Investment bank


Setelah anda bersedia untuk mula melabur di BSKL, langkah seterusnya adalah membuka CDS dan trading akaun di mana-mana stockbroking ataupun investment bank berdekatan anda. Dibawah ini adalah senarai yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia.



Saya akan terangkan cara-cara membuka CDS akaun dan tips-tips lain di entry berikutnya. Tungguuuu..... :)




No comments:

Post a Comment